Thursday 15 January 2009

:: Memori Bukit Tinggi..

Tercapai juga hajatku nak melawat destinasi yang satu ini. Walaupun perancangan pada mulanya hampir tak menjadi, namun pagi 31 Disember yang lalu kami benar-benar ada kelapangan, dan aku, suami serta tiga orang adikku berpeluang menghabiskan sedikit masa bersantai menikmati panorama yang menarik dan memukau di Bukit Tinggi ini. Aku titipkan serba sedikit catatan kenangan yang masih segar dalam ingatan..

7.30am: Menyiapkan sedikit bekalan untuk dibawa bersama. Kononnya hendak picnic sambil menghirup udara segar di pinggir bukit. Menu yang mudah-mudah saja; spaghetti with sauce, egg & tuna sandwich serta sedikit makanan ringan.

9.00am: Semua telah bersiap lalu kami memulakan perjalanan. Dari Plaza Tol Gombak, kami memasuki Lebuhraya Karak. Sambil berbual, mata leka menikmati keindahan alam sekeliling.

9.40am: Oh, sudah sampai kami di Bukit Tinggi.. terasa perjalanan begitu sekejap, lebih kurang 40 minit saja dari KL. Cuaca di tanah tinggi ini terasa dingin dan nyaman. Kami terus menuju ke main entrance pusat peranginan Berjaya Hills . Bayaran masuk yang dikenakan RM10 bagi dewasa dan RM8 untuk kanak-kanak. (Kalau percuma, sudah pasti ia menarik lebih ramai pengunjung.)

9.50am: Kini kami berada di kawasan Colmar Tropicale. Mengambil inspirasi dari Colmar Village yang terletak di Alsace, Perancis, binaan-binaan klasik bangunan (yang turut dijadikan hotel penginapan) di sini membuatkan kami berasa seperti berada di luar negara.. sungguh menarik dan mempersonakan.

Kami banyak menghabiskan masa di Colmar Square, berjalan santai sambil menyusuri keunikan setiap bangunan yang mengelilingi kawasan ini. Terdapat juga Clock Tower, kolam buatan yang mengelilingi kastil (habitat angsa-angsa jinak), dan pelbagai lagi elemen-elemen yang memikat hati. Emm, sedar tak sedar, hampir dua jam juga kami berjalan.

12:00pm: Bermain dengan arnab di The Rabbit Park. Kami tiba di sini dengan menaiki shuttle truck yang disediakan khas untuk membawa para pelancong menjelajah kawasan sekitar. Selain arnab-arnab yang comel, terdapat juga keldai dan juga rusa. Tak lama kami di sini, kerana adikku yang bongsu memberi isyarat perutnya sudah berbunyi. Kasihan, kerana dia tak sempat bersarapan sebelum bertolak dari rumah tadi lalu kami kembali semula ke Colmar Tropicale.

12:45pm: Pusing-pusing sebentar di Colmar Tropicale. Nampaknya tiada tempat yang sesuai untuk kami berehat sambil menjamah makanan. Selepas mengambil kereta di parking, kami bergerak menuju ke satu lagi kawasan tarikan pengunjung, Japanese Village. Jaraknya cuma 5 minit jauhnya dari Colmar Tropicale.

Setibanya di kawasan letak kereta Japanese Village, kami berjaya mencari port yang sesuai. Juga tiada kemudahan bangku dan meja di sini, lalu kami mengambil alternatif lain dengan membentang tikar sebagai alas duduk. Kemudian aktiviti makan pun bermula dengan jayanya.^_^.

1:20pm: Berjalan kaki mendaki cerun yang sedikit curam untuk sampai ke Japanese Garden Village. Hutan rimba di tebing bukit menemani kami sepanjang pendakian yang sedikit meletihkan. Maklumlah, perut sudah kenyang, langkah pun jadi semakin perlahan.

1:30pm: Irasshaimase..!(Welcome) ^_^

Japanese Garden seolah-olah menyambut kami dengan senyuman. Aku akui, keunikan budaya Jepun terlihat jelas dalam senibina lanskap tamannya yang cantik dan terancang .

Di taman ini, kami berpeluang memberi makan kepada ikan-ikan koi yang bebas berenang di dalam kolam yang berair jernih. Tidak jauh dari kolam, terdapat Japanese Tea House, di mana pengunjung boleh menyewa kimono sekiranya mahu ikut serta dalam upacara minum teh yang menjadi tradisi masyarakat Jepun.

2.30pm: Sesudah puas mengelilingi Japanese Garden, kami singgah sebentar di Botanical Garden yang terletak bersebelahan dengannya. Aku jatuh cinta dengan kehijauan flora yang menghiasi taman ini. Sejuk mata memandang..

3:00pm: Botanical Garden menjadi perhentian terakhir kami. Petang itu, kami sudah ada agenda lain, maka setakat ini saja kunjungan kami pada hari ini. Pulang ke Kuala Lumpur dengan perasaan yang gembira walaupun cuma sekejap masa yang dapat diluangkan di sini. Ada rezeki, kami akan kembali lagi di masa akan datang.. InsyaAllah..

p/s: Bukit Tinggi dah berjaya didaki, tapi bila pula nak merasa manisnya strawberry di Cameron Highland? ^_^

zamdotcom said...

kalo nk merasa manisnya strawberry cameron highland kena la balik M'sia ^^

p/s: diri sendiri pn xpenah jejak kaki lg kat Cameron ^^

nadinezuharra said...

z@md0tc0m ^^->InsyaAllah,tgh tahun nnti dah stay kat M'sia dah,tk duk jauh2 lg..hehe
*tp tahun 2009 ni azam berjimat-cermat pulak..camane tu..? ;p

Arin said...

last time gie..lil hanum tamau kuar dari rabbit farm..seronok sgt dia main ( atau main cekik2 ) ngn rabbit tuh..hehehe..

nadinezuharra said...

Arin--> alahai,belalah kucing sekor biar hanum buat teman main kejar2..hehe

izman said...

cameron highland aku dh sampai, bkt tinggi belum. rasa best je crita ko dan menggamit pegi sana.