Wednesday, 10 December 2008

:: Kisah telefon..

Baru sebentar tadi aku menambah nilai kredit untuk handphoneku.. asyik bersembang dengan adikku di Malaysia, panggilan tiba-tiba terputus. Hmm, selalu juga aku mengalami situasi sebegini. Sila tambah nilai untuk membuat panggilan..lah jawabnya.

Kalau nak diikutkan, aku bukanlah dari kategori yang suka ber'gayut' di telefon. Rasa sayang juga nak berhabis-habisan untuk aktiviti yang satu ini. Lagi-lagi kalau menggunakan handphone, naik panas telinga dibuatnya.. : ) tapi kalau mengenangkan zaman remajaku dulu.. kerap kali juga aku yang menjadi punca bil telefon rumahku naik. Asal pulang bercuti, mulalah tangan rajin mendail nombor kawan-kawan sekadar untuk bersembang kosong. Bila ibuku menjeling, aku tahu itu isyaratnya yang aku sebenarnya dah terlalu lama berbual. Membazir katanya. Lagipun melihat aku terkekeh-kekeh ketawa sambil bercerita tanpa membuat sebarang kerja membuatkannya sedikit geram.

Tersenyum aku mengingatkan kenangan dulu.. Kini bila dah berjauhan dengan keluarga, aku kerap menelefon ke rumah dan kadang kala berbual juga dengan teman-teman baikku sekadar untuk mengubat rindu. Sekejap-sekejap bolehlah, kalau ada yang perlu diceritakan panjang lebar, aku lebih senang menggunakan Yahoo Messenger.. lebih jimat kan..? ^_^

Namun begitu, aku tetap berterima kasih kepada pembangun teknologi tanpa wayar seperti ini. Cuba bayangkan, kalau telefon dan internet tiada.. bagaimana pula kehidupan kita sekarang. Mesti ramai yang hebat bersastera untuk mengutus surat pada yang tercinta, tak kurang pula yang terputus hubungan dengan yang jauh di mata. Yang bagusnya jika handphone tak dicipta, kes-kes lafaz cerai melalui SMS sudah pasti takkan terjadi. Hmm, 'mudah'nya hidup orang zaman sekarang..kan?

Okey, tamat sudah kisah telefon..kelak kita bicara hal yang lain pula. Aku titipkan kisah lucu di bawah sebagai penutup kata. Salam buat semua..

...................................................................

Kisah Bibik dan Telefon..

Bil telefon sebuah keluarga naik melambung. Si suami telah memanggil semua ahli keluarganya untuk berbincang..

Suami : Ini dah melampau.. gunakan telefon rumah sesuka hati. Ayah tak guna pun telefon rumah, ayah gunakan telefon tempat ayah bekerja sahaja.
Isteri : Saya pun sama, gunakan telefon office sahaja...
Anak : Oh sorry..saya gunakan SMS sahaja. Untuk panggilan, saya gunakan telefon tempat saya bekerja juga.
Maid @ Bibik : Jadi apa masalahnya? Semua orang gunakan telefon tempat bekerja. Sama juga dengan saya!!!….

p/s: Hati-hatilah dengan bibik anda..hehe.. mana tau serupa macam ni juga.. ;p

3 comments:

z@md0tc0m ^^ said...

hahaha ^^ alasan bibik tuh kira kukuh jugak tuh..kah kah kah..


p/s: suka pakai henpon kawan kalo nk gayut ^^

azya said...

embe
aku paham perasaan beraya di perantauan..hehe.btw..hubby kejer sana contract sampai bila?

cari makanan halal senang?

selamat hr raya :)

Nadine Zuharra said...

z@mdOtcOm^^-->oversea call tuu,mau tak melambung bil..hehe..
Emm,baiknya kawan bagi pinjam henpon..line free kot.. :p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails