Monday, 8 December 2008

:: Sehari di hari raya..


6.15am: Di pagi yang hening, kedengaran lagu raya rancak berkumandang. Syahdu terasa mengenangkan hari raya yang disambut di perantauan. Pagi ini pagi raya. Selalunya waktu-waktu begini aku sudah bangun dan bersiap-siap. Maklumlah kalau menyambut raya di kampung, kena tunggu giliran pula untuk masuk ke bilik air, so kenalah bangun awal sedikit. : )
Tapi tahun ini memang sudah rezekiku untuk menyambut Aidiladha di kota Bangkok bersama suami dalam suasana yang sedikit berbeza..Masyarakat di sini kebanyakannya tidak tahu apa itu Aidiladha, kerana mereka sedang sibuk dengan persiapan Krismas yang bakal menjelang.. : )

6.45am: Aku sudah siap menyediakan bekalan untuk suamiku. Popia goreng berintikan sardin. Sangat simple. Walaupun hari ni raya, kerja tetap kerja. Mulanya dia ingin bercuti sahaja, tapi banyak pula hal urgent yang perlu dibereskan. Tak mengapa, petang nanti kita beraya.. Sempat jugalah kami bersalam-salaman sebagai tradisi lebaran.

7.45am: Tinggal aku seorang di rumah. Aku menelefon keluargaku dan juga mertua untuk berkongsi suasana meriah di pagi raya. Semalam pun dah bertanya khabar, pagi ini aku berbual lagi.. Mereka sedang bersiap-siap hendak ke masjid. Memang seronok berhari raya di kampung. Kali ini keluargaku pulang ke Mersing (kampung ibuku) kerana pada Aidilfitri yang lalu, cuma sambut di KL sahaja. Yang pastinya, suasana kampung lebih istimewa, dan lebih bermakna, kerana dapat berjumpa dengan ramai sanak saudara.

9.00am: Aku tak lupa menunaikan solat sunat Aidiladha. Usai solat aku mengemas rumah apa yang patut. Bukannya ada orang yang berjanji nak datang pun. Hehe.. Teman-temanku di sini, Kak Siti dan Izah juga sekadar menyambut raya di rumah masing-masing kerana suami mereka juga bekerja.

10.00am: Selepas breakfast, aku buka internet. Melihat video takbir raya di YouTube, membaca berita dan loading drama-drama raya yang ada dalam list Youtube ku itu. Leka menonton lakonan Rosyam Nor dalam drama Beras Kunyit di Pagi Syawal dan Takbir Sepi, sedar tak sedar hampir 3 jam juga aku di depan komputer.

1.30pm: Menelefon lagi ibuku bertanyakan menu apa yang mereka nikmati di rumah sanak saudara. Emm, ada nasi tomato, nasi impit, kuah kacang, rendang, sate, nasi lemak dan macam-macam lagi yang membuatku tiba-tiba terasa lapar. Namun, aku sekadar mengalas perut dengan biskut kerana petang nanti aku mahu memasak. Sementara itu aku keluarkan daging dan ayam dari peti ais untuk proses nyahbeku.

2.00pm: Sesudah solat Zuhur, mata rasa mengantuk lalu aku pun terlelap..(sempat juga tu..!) ; )

3.00pm: Bangun dan menyediakan menu untuk hidangan. Semalam sudah merancang untuk menyediakan nasi minyak berlauk (untuk mendapatkan feel raya kononnya)..
Aku pun mula memasak. Sambil-sambil itu, membelek juga buku resepi kerana ada juga antara menu itu aku pertama kali membuatnya. : )
So, inilah juadah rayaku kali ini..
-nasi minyak, kerutuk daging, ikan kerapu masam manis, ayam goreng madu dan acar mentah..
-air ; sirap jer.. ^_^
-biskut raya peninggalan Aildilfitri yang lalu dan sedikit buah-buahan.

5.00pm: Siap memasak aku cuma duduk-duduk saja melayan internet. Tak lama kemudian, suamiku dan abangnya pulang dari kerja. Maka makanlah kami bertiga sebagai meraikan Aidiladha dengan penuh rasa kesyukuran..
.......................................................................

Hari raya Aidiladha memberi seribu makna kepadaku. Sama-samalah kita mensyukuri nikmat dan rezeki yang dikurniakanNya kepada kita. Jika diperhatikan, banyak hikmah di sebalik ibadat korban yang dituntut dalam agama Islam ini. Selain dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT, ibadat ini juga dapat mengeratkan silaturrahim, dan membuka ruang meningkatkan sikap peka serta prihatin terhadap kebajikan sesama insan, terutama golongan fakir dan miskin. Segala yang baik kita kerjakan, sudah pasti mendapat balasan yang lebih baik dariNya..InsyaAllah..

3 comments:

z@md0tc0m ^^ said...

Selamat Hari Raya Aidiladha ^^


p/s: ketupat dh habis

lydzar said...

wahh rajinnyer masak byk lauk2 hehehe..kitorang kt sini raya pon ala kadar..jauh dr sedara mara

Nadine Zuharra said...

z@mdOtcOm^^-->ketupat habis..?rebuslah nasi impit segera,mudah&cepat..^_^

lydzar-->hubby teringin nak mkn..hehe Almaklumlah org t'ganu,biasenye raye haji nila yang lagi meriah,kalau dpt blk kg mmg best!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails