Saturday 15 May 2010

:: Mimpi buruk!

Semalam, setelah sekian lama tidur tidak terganggu dengan mimpi yang tidak menyenangkan, aku bermimpi yang buruk. Agak menakutkan. Apa yang ku alami seakan-akan benar. Seingatku aku dah membaca doa sebelum melelapkan mata. Mungkin tidak sepenuh hati agaknya, maka sang syaitan datang mengganggu.

Tersentak dari tidur jam 3 pagi, payah pula ingin lena kembali. Termangu sendirian buat beberapa ketika. Ingin mengejutkan suami, kelihatannya dia nyenyak benar. Lantas aku membuka lampu bilik, terang benderang hingga ke pagi. : ) Bila dah cerah, barulah aku mampu memejam mata. Mujur dapat tidur yang cukup, kerana pagi tadi, aku harus ikut serta dalam lawatan anjuran sekolahku ke Bukit Cerakah yang pastinya menuntut energy yang lebih.

Emm, ada sedikit info tentang hal mimpi ini. Sama-sama kita kongsikan..

VIVAnews - Sebagian besar orang dewasa pernah mengalami mimpi buruk setidaknya satu kali dalam sebulan. Mimpi buruk ini terkadang membuat seseorang terbangun tiba-tiba, merasa pusing, lelah, dan tidur pun menjadi kurang berkualitas.

Penyebab mimpi buruk antara lain, konsumsi obat-obatan, gen yang tidak sempurna, penyakit saraf degeneratif seperti Alzheimer, dan peristiwa traumatis. Mimpi buruk juga mendera orang yang mengalami stres saat siang hari. Pada malam hari, emosi yang timbul karena stres siang hari, muncul dalam bentuk mimpi buruk.

Lalu, beberapa orang, terutama yang berkepribadian terbuka dan sensitif, mungkin memiliki batas tipis antara mimpi dan kenyataan. Sehingga, kejadian buruk saat siang hari bisa hadir saat malam hari dalam bentuk mimpi buruk.

"Mimpi buruk adalah mimpi yang bersifat disfungsional," kata Rosalind Cartwright, kepala pelayanan gangguan tidur dit Rush-Presbyterian - St. Luke's Medical Center, AS, seperti dikutip dari Best Health Mag.

Ketika anda berusaha menenangkan perasaaan dan meredakan emosi negatif, otak pun memprosesnya. Emosi negatif yang berlebihan diproses, dan justru muncul saat anda tidur melalui mimpi buruk. Jika anda pernah berada dalam kecelakaan mobil yang buruk misalnya, anda mungkin tidak dapat segera mengatasi rasa trauma dan emosi negatif yang muncul. Mimpi buruk pun akan mudah muncul.

Seperti Cartwright tulis dalam bukunya 'Crisis Dreaming', ia mengungkap kalau mimpi buruk adalah tangisan dalam bentuk lain. Terkadang mimpi buruk bisa membantu seseorang mencari resolusi untuk mengatasi masalah dan trauma yang dihadapinya. Tetapi, jika mimpi buruk dan tak kunjung hilang selama berhari-hari ada baiknya, berkonsultasi dengan psikolog atau psikiater.


p/s: orang tua-tua kata tidur tak basuh kaki tak elok! : ) fakta atau mitos?

9 comments:

Tie said...

Hmm... kak tie dah kurang bab-bab mimpi ni, kecuali bila rasa tertekan.. Biasanya bila kepala kena bantal je terus hanyut.. tak sempat nak mimpi-mimpi, hehehe...

zool said...

Bagus fakta tentang mimpi ni.. Kebanyakan mimpi adalah mainan tidur... Dan mungkin jua alamat.. tak pasti yang mana..

tidur tak basuh kaki tak elok.. mungkin betul kot.

BuDakHutaN said...

erm.. aku rasa, lebih dari sekali sebulan eh... kadang2 tu mimpi best, ganjil, dan ala2 filem pun ada...tu yg selalu letak pen dan kertas tepi katil...if ada mimpi baieeek punya story... bleh tulis, utk idea menulis ~_^ ...sebab bila dah tidur balik... sure mimpi tu dah samar2 dan tak ingat dah...

Mimpi ada kaitan dengan otak kita yang masih lagi 'running' selepas lupa 'shut down' dengan betul sebelum tidur... hehehe

Abang Long said...

Menarik. Cuma sepanjang usia ini hanya sekali itupun kalau tak silap waktu hendak bersunat .... hahaha

nadinezuharra said...

Tie--> : ) kalau stress mcm2 boleh masuk dlm mimpi kan kak tie.. tp Alhamdulillah,jrg dapat stress

zool--> kalau mimpi yang jelas tu mungkin membawa alamat agaknye..

BuDakHutaN--> wah,main2 shut down pulak ye..hehe
nadine selalu tak brape ingat sgt mimpi bile dh bangun tu,bagus jgk idea pen& kertas tue

Abang Long--> wah,sekali seumur hidup ye Abang Long..hehe

KTS said...

klu mimpi best plak, rasa taknak bgn dari tidur.. hihihi :D


.
.



lain kali tidur basuh kaki ya.... :P

etomyam said...

kalau tidur awal dapat mimpi, kalau masuk tidur lewat memang tak ada mimpi, sedar2 je dah subuh huhuhu

nadinezuharra said...

Ku Tak Sempurna--> betul3x,rasa nak marah kalau ade orang kejut time mimpi best..haha

etomyam--> tula,kalau tidur lewat tak dan le nk mimpi2..shut down terus sbb bdn dah penat.. :D

maza said...

hakikat mimpi buruk ialah ingatan kepada kita.... kembali kepada Allah SWT

dan adakalanya mimpi buruk merupakan alamat.. sihir barangkali...

atau, insyarat tertentu...

kebiasaanya mimpi buruk ini terbalik dgn realiti..

apa2 hal pun syukur kerana punyai kesihatan yg baik tatkala ini..

ameennnn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails