Tuesday 13 January 2009

:: Dingin..

Semalam, kami tiba di lapangan terbang Suvarnabhumi, Bangkok lebih kurang jam 11.30 malam. Airport sedikit lengang kerana sudah lewat malam. Selepas melepasi pintu keluar terminal, kami menunggu dalam barisan bagi mendapatkan khidmat teksi untuk pulang ke rumah. Aku dapat merasakan yang angin malam begitu dingin. Tak pernah aku rasa sesejuk ini. Pada mulanya aku fikir hembusan aircond yang telah menyusup keluar dari celahan pintu kaca yang terbuka, tapi lama-kelamaan aku menyedari yang cuaca Bangkok ketika ini sememangnya dingin.

Sampai saja di rumah, tak sabar nak merehatkan badan. Bila tapak kaki menyentuh lantai balkoni dan juga bilik air, aduh..!terasa benar sejuknya. Belum lagi air di pili, selepas membasuh muka, hilang terus rasa mengantuk.. tidur pula tidak perlu menghidupkan aircond. Sudah cukup dingin dan nyaman.

Ketika bersembang selepas makan malam tadi, abang iparku ada mengatakan yang cuaca sebegini sementara cuma. Mungkin untuk beberapa minggu seiring dengan peralihan bulan. Beriklim monsun tropika, musim sejuk dan kering (15-27 darjah Celcius) biasanya bermula dari November hingga pertengahan Mac. Sekitar April, cuaca akan bertukar menjadi panas sehingga boleh mencecah lebih 40 darjah Celcius. Tahun lepas, ketika musim panas terik ini, sempat juga aku berkongsi kemeriahan mereka menyambut pesta Songkran~ pesta air yang sangat meriah. Harus sporting sekiranya ada percikan air mengenai kita tatkala keluar bersiar ke mana-mana..

Mm, antara cuaca panas dan sejuk, aku lebih senang dengan cuaca panas. Persekitaran yang hangat membuatkan aku tak betah duduk diam maka banyak perkara yang dapat dilakukan. Sejuk pula bagiku sinonim dengan mengantuk dan bermalas-malasan.. hehe.. Seperti malam ini, cepat saja mataku jadi berat.
........zZzZzZ, baiklah, aku berhenti di sini saja kerana tidur itu lebih nikmat. ^_^ Selamat malam semua.. Have a nice dream..~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails