Sunday 7 December 2008

:: Selamatkah Bukit Antarabangsa?

Salam takziah buat keluarga 4 mangsa yang terkorban dalam tragedi tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang baru-baru ini. Kejadian ini mengulang kembali kisah sedih tragedi Highland Towers yang tumbang ekoran tanah runtuh pada 11 Disember 1993, di mana ia melibatkan sejumlah besar kehilangan nyawa. Jarak di antara dua lokasi ini cuma dalam lingkungan 1.5 km sahaja. Ini bermakna kawasan sekitarnya juga kini boleh dikategorikan sebagai kawasan yang tidak selamat dan boleh mengancam nyawa.

Kediaman keluargaku terletak berhampiran dengan Bukit Antarabangsa ini. Dari kawasan rumahku, aku dapat melihat deretan rumah mewah di lereng-lereng bukit, kondominium yang tersergam di puncaknya, juga tinggalan 2 blok Highland Towers yang dibiarkan tidak berpenghuni sehingga kini. Bukit Antarabangsa yang dulu gah dengan namanya, kini seolah-olah sepi. Orang ramai mula menjauhkan diri.

Aku sangat bersimpati terhadap nasib penduduk di sekitar kawasan kejadian. Pasti hati mereka tidak tenteram kerana tak mustahil kejadian seperti ini akan berulang di masa hadapan sekiranya tiada tindakan susulan oleh pihak yang bertanggungjawab. Samada mereka perlu berpindah dan meninggalkan kediaman mereka yang sekian lama diduduki, atau terus menunggu dan mengharap pada nasib yang tak pasti. Semoga mereka tetap tabah.

p/s: Pasaran hartanah di kawasan Bukit Antarabangsa berisiko untuk merosot.Yang ingin menjual unit kediaman mungkin menghadapi masalah untuk mendapatkan pembeli, berikutan orang ramai mulai sangsi dengan status keselamatan kawasan terbabit.

..kosmo.com.my..

2 comments:

Erinsza said...

yelah yang klu dah keadaan takut pembeli nak beli tanah kat situ, kesian nasib merekakan.

kechik_bangi89 said...

erm umah awk selamat r ye...alhamdulillah xda ape2....tp pada mangsa yg terlibat tu....kesian diorg kn....
xpe r....dh takdir...nk wat mcm mane....btl x

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails