Tuesday, 16 December 2008

:: Misteri kehilangan Mereka yang ku sayangi..

Hari ni lewat sedikit aku menambah isi di blogku ini walaupun ada cerita yang dah berlegar di kepala sejak pagi lagi.. Selepas breakfast aku mengambil masa menyambung idea untuk novel. Sedar tak sedar di luar matahari sudah tegak di atas kepala.

Kemudian sempat juga aku meringankan tangan membersihkan akuarium mini milikku. Kasihan ikan-ikan di dalamnya berenang di dalam air yang sudah tidak jernih lagi. Dulu masa mula-mula aku membelinya, agak rajin juga mencuci, tapi semenjak bilangan ikan semakin berkurangan, aku jarang-jarang menukar airnya., cuma rajin memberi makan sahaja..

Ada satu misteri. Dulu pada asalnya ada 26 ekor ikan gapi dalam akuariumku ini. Selang beberapa hari aku akan mengira jumlahnya, manalah tahu ada yang mati tapi aku tak perasan...

Aku dapati, beberapa ekor sudah lesap tapi yang peliknya tiada kesan ditinggalkan yang menunjukkan ia sudah mati. Hari berganti hari.., ada sahaja yang hilang. Aku naik seram. Ada juga temanku pernah menyatakan, barangkali ia dimakan cicak atau serangga lain. Tapi tak pernah pula aku nampak cicak merayap pada dinding dalam rumah.. namun memang aku akui akuariumku yang tidak bertutup ini barangkali memudahkan ikan di permukaan air dipancing oleh cicak. Atau ikan-ikan ini ada yang melompat keluar..? Emm, mustahil...

Nak dijadikan cerita, pada satu hari, salah seekor ikan gapi kesayanganku (yang paling cantik ekornya) hilang lenyap begitu sahaja. Aku naik geram dan bertekad menjalankan misi mengintip.

Pada akhirnya, aku berjaya juga menyelesaikan misteri ini.. Aku telah ternampak seekor makhluk yang tersangatlah gemuk sedang merayap berhampiran dengan akuarium. Rupa-rupanya benarlah seperti yang disangka..

Ianya seekor CICAK!!

Puas ku halau, ia kemudiannya menyelinap keluar melalui pintu beranda yang ku buka. Selepas dari hari itu.., tiada lagi ikan-ikanku yang hilang. Aku lega..

Kesimpulan yang dapat ku buat, aku membela ikan selama ini hanya sebagai santapan kepada si cicak yang 'nakal' itu.. Ikanku berbaki 8 ekor sahaja. 3 ekor memang mati secara normal, yang selainnya pula menjadi mangsa kerakusan makhluk kecil itu.

Mungkin aku akan membeli ikan baru untuk meng'hidup'kan kembali seri akuariumku ini. Pilihanku kali ini biarlah seekor dua sahaja, tapi yang berjenis lebih besar dan sedikit garang. Jadi, tak mudah kalah pada si pemangsa. ^_^ Harap-harapnya begitulah..

Nanti malam akan ku tambah entry yang lain. Kisah ikan ini hanya selingan, cebisan dari diari hidupku. Moga ceria semua...

p/s: Geli pada cicak, lipas, ulat bulu, serangga yang terbang tak tentu arah, dan apa-apa sahaja yang satu spesies dengannya. ; )

6 comments:

Rena^CRuZee said...

nadine, kalau nak lebih senang dan takyah beratkan kepala, instead of bela ikan, nadine bela cicak, ok?

Arin said...

arin geli lipas....eyewwww...

@tune® said...

xsangka cicak mkn ikan tuh...sedap agaknye

z@md0tc0m ^^ said...

risiko guna aquarium terbuka mcm ni la.. ^^
tak pe..ikan gapi cepat membiakkan


p/s: bela wonderpets ^^

Shemmi @ Tachi~Hajime said...

tu ar pelik gak cicak makan ikan..mmg ganas nyer cicak..
mesti geng2 Cicak Man ni...


(dalam kepala teringin pulak nk ikut Nadine..bela ikan gapi..comel!..lbh syok kalau siap bagi2 nama...)

diya said...

euuwww. diya pun sgt geli dgn cicak! lagi2 ekor die! oh tidak.

tapi, sangat cantik lah mini akua nadine tu. serius sgt cantik. ikan tu terutamanya. [diya sgt suka tgk akua]. rajin ye nadine jaga =)

p/s-sorry to hear that. itu cicak harus dihukum! harharhar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails