Tuesday 18 November 2008

:: Yang ku Rindui..

Salam bertemu kembali..dua tiga hari yang lepas aku agak sibuk sedikit,walaupun idea dan cerita baru sesekali menjengah fikiran dan ingin dikongsi bersama teman-teman, namun masa mencemburui kita..tak mengapa..yang dah lepas biarkan ia berlalu..bukankah hari esok masih ada..? : )
Kali ini cukuplah gambar yang menceritakan lebih tentang apa yang aku fikirkan buat waktu ini. Terima kasih buat Hawa di mana gambar-gambar menarik di bawah ini ku ambil dari laman Friendsternya, sementelah beliau sendiri anak jati Pulau Pinang.Kenangan yang aku amat rindui masih lagi tertinggal di sana walaupun diriku sudah tidak lagi menjadi sebahagian daripadanya..


...Jambatan Pulau Pinang sentiasa menyambut mesra kedatangan semua. Dulu aku dua bulan sekali akan melalui jambatan ini, menuju ke USM sekembali dari bercuti bersama keluarga di Kuala Lumpur. Aku cukup suka jika tiba di sini dalam waktu remang-remang senja kerana pemandangannya sangatlah indah. Kerlipan lampu yang sayup-sayup menghiasi bandar di seberang, memang melekakan. Jika waktu pagi aku suka menaiki feri di Butterworth, kerana cuaca yang berangin dan nyaman. Siapa yang belum pernah berkunjung ke sini, memang aku alu-alukan kerana pengalamanku selama hampir lima tahun bermastautin di sini, aku yakin, masa yang dilaburkan untuk melancong di sini pasti berbaloi.


...Banyak tempat menarik yang boleh dikunjungi..warisan bangunan-bangunan bersejarah, jalan-jalan lama yang menjadi tumpuan peniaga dan pelancong asing, Bukit Bendera yang boleh dijadikan tempat beriadah, pantai tempat bersantai..'port makan' dan macam-macam lagi..


...Yang suka ber'shopping', pusat membeli-belah kerap mengadakan jualan murah. Aku memang suka berkunjung ke tempat sebegini tapi membeli itu ada hadnya. Aku lebih suka melihat pelbagai ragam manusia, dan cukuplah sekadar 'window shopping' sahaja..asalkan hujung mingguku terisi.


...Sesiapa penggemar makanan pula jangan susah hati. Macam-macam ada. Kegemaranku, mee goreng mamak dan nasi kandar Pelita. Bila sudah kembali menetap di Kuala Lumpur, itulah yang aku rindukan. Memang di KL ada kedai mamak, tapi bila ku jamah, rasanya tak serupa.. : ) suasananya juga berbeza..


...Rakan-rakanku sebahagiannya masih ada di Pulau Pinang. Usai belajar dapat peluang bekerja di sana. Sesekali dapat pulang ke Malaysia, aku tak sempat nak berjalan dan meneroka tempat baru. Bangkok memanglah tak jauh dari Malaysia, tapi waktu yang tak mengizinkan. Entah bila pula dapat ke Pulau Pinang lagi. Dengar cerita jambatan kedua bakal dibina. Kalau ya,mungkin satu hari nanti aku akan ke sana dan mengutip kembali sisa-sisa kenanganku... : )

Coretanku berakhir di sini kerana ada hal lain pula yang perlu ku selesaikan.. jumpa lagi..

7 comments:

Anonymous said...

hi,
terima kadih kerana bertandang ke blog saya.... huhuhu.. cerita yang menarik kat sini....

Anonymous said...

tak susah sekarang...airasia kan ada...no more fuel surcharge..he hehe

Mohd Juhari jaffar @ Joema said...

huhuhu..pulau pinang memang best..

Anonymous said...

tak sabar nk gi penang..

Mohd Juhari jaffar @ Joema said...

Penang memang best untuk dilawati..tak sabar nak gi penang.

nadinezuharra said...

hehe..mai2 p png..every year tahun melawat malaysia kan..? : )

Unknown said...

dats y gue bilang "proud to be a penangite.."..truly blessed!memang menyimpan sejuta kenangan especially zaman blajo kat usm..memories remain!ape pun, PENANG rockkkkk!enuf said..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails