Tuesday 28 July 2009

:: Petua lapan 'P'..

Pelbagai tips dan nasihat berguna boleh kita perolehi dari carian di Internet. Banyak laman-laman berbentuk blog mahupun forum yang membolehkan kita mengumpul sebanyak mungkin maklumat dan ilmu yang boleh dijadikan sumber rujukan. Sebetulnya, semua ini akan menjadi betul-betul berguna sekiranya kita mempraktikkannya. : )

Tadi aku sempat singgah di salah satu laman pilihan. Lantas aku paparkan sebahagian isi yang boleh dikongsi bersama teman di sini, terutamanya yang sudah berumahtangga dan sedang duduk memikirkan bagaimana mahu mengekalkan hubungan suci ini agar terus indah dan manis berpanjangan.


MENGAPA hati bagaikan ditusuk rasa cemburu apabila melihat pasangan lain bahagia sedangkan kita tidak mampu membahagiakan diri dan pasangan?

Jika tahu cara menangani masalah, hubungan yang sedia terjalin dan sudah pudar juga mampu dikembalikan kesegarannya.

Menurut pakar motivasi dan pendakwah, Nor Bahyah Mahmood; pasangan harus sedar beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk menyelamatkan hubungan cinta mereka.

Dengan memberi perhatian pada perkara berkenaan, ia mampu mengubah keadaan dalam hubungan sekali gus menjadikannya lebih menarik.

Setiap individu mempunyai 100 peratus kuasa untuk mengawal situasi sekeliling, seterusnya mencipta perubahan dalam hubungan cinta dan rumah tangga.

"Banyak perkara menjadi aspek penting untuk seseorang hidup bahagia bersama pasangan masing-masing. Untuk itu, rasa hormat-menghormati bersama pasangan dan sikap tolak-ansur memang penting untuk mengekalkan kebahagiaan."

"Berdasarkan petua lapan ‘P’, mungkin mereka yang sedang mencari erti kebahagiaan sebenar akan mendapat hidayah dan jalan terbaik untuk mencapai kebahagiaan hakiki," katanya.

Ia juga membantu pasangan untuk menyelamatkan hubungan masing-masing di samping membuang rasa putus asa kerana pasangan dikatakan tidak mahu berubah.

Petua itu turut menekankan cara berkomunikasi yang berkesan dengan pasangan. Malah, dengan hanya beberapa baris ayat, ia boleh membuatkan pasangan jatuh cinta berulang kali.

Berikut diperturunkan petua yang diharap mampu membentuk hubungan cinta lebih mendalam:


Puji – Setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terima kasih apabila diberi pertolongan.


Peluk – Pasangan suami isteri hendaklah selalu memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu belaian penuh kasih sayang.


Penghargaan – Antara yang patut dilakukan amalan memberi hadiah yang boleh menambah kasih sayang.


Perhatian – Aspek ini mesti diberi penekanan kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan.


Persefahaman – Sebagai manusia berkerjaya, ia memerlukan pasangan lebih bertolak-ansur dan memahami kerjaya masing-masing.


Pergaulan – Pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan rasa cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.


Percutian – Harus merancang percutian berdua-duaan dengan pasangan di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin atau gangguan lain.


Permohonan – Doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.


Nor Bahyah turut menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu dengan membaca surah al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah yang sama.

Menurutnya, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah.

Apabila seseorang insan mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

"Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai-berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggungjawab terhadap keluarga," katanya.

p/s: Apa yang penting? Kerjasama...... : ) Bagaimana kita mahu seseorang itu menyayangi diri kita bergantung kepada bagaimana kita mengasihi dirinya... Moga keikhlasan hati kita sentiasa mendapat balasan yang sebaiknya. InsyaAllah...

7 comments:

@tune® said...

thanx nadine..
suke info nih..
bagus tuk orang nk mendirikan rumah tangga

zamdotcom said...

bagus bagus ^^
sesiapa yg dh kawin atau nk kawin amalkan tips nih ^^

p/s: aku pecinta wanita

Anonymous said...

Baguslah kerana sudi berkongsi info ni di sini. Mekasih...

Abang Long said...

Tolak P yang ke 10.

Pi Mai Pi Mai Tang tu ...

Basuh Baju said...

tak rasa nak kahwin lg..gua muda lg ar..haha

tp best jgk baca..utk masa depan la katakan..hehe

Kujie said...

Semua petua bagus kalau kedua belah pihak yang berusaha mengamalkannya.......

apa yang penting?

KERJASAMA.... :p

BuDakHutaN said...

aku setuju dengan semua petua lapan P ni.. hmmm... bila plak aku mau kahwen ni... hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails