Tuesday 20 October 2009

:: cerita berita



KUALA LUMPUR: Hanya kerana menegur bunyi ekzos bising, dua sahabat mati manakala seorang lagi cedera parah akibat ditetak sekumpulan Mat Motor yang bengang dengan teguran itu di kawasan flat Desa Puteri, Seri Petaling di sini, awal pagi semalam.

Pelajar pintar mengamuk
JEMPOL: Bagaikan dirasuk, seorang pelajar tingkatan dua sebuah sekolah menetak ibu dan adiknya di rumah mereka di Felda Palong 4, Gemas, dekat sini.

BATANG KALI: “Saya tergamam. Seorang daripada mereka bersenjatakan pisau sambil mengugut mahu menikam dada saya sekiranya melawan,” kata pengusaha butik pengantin, Mahani Mior Yang, 52, menceritakan detik cemas disamun, semalam.

TANAH MERAH: Hanya kerana seekor kerbau yang baru dibeli, seorang warga emas cedera parah dan koma selepas kepalanya ditetak dengan sabit rakan sekampung dalam kejadian di Kampung Salak, dekat sini, semalam.

..........................................................................

Berita di akhbar hari ini banyak melaporkan tentang jenayah. Mungkin setiap hari pun begitu, mujurlah aku tidak membacanya setiap hari, jika tidak mungkin aku pun takkan berani keluar rumah berseorangan.

Orang kata pisau jangan dibuat main. Hmm, bahaya. Tapi orang sekarang makin ganas, entah apa nak jadi..

Dinasihatkan di sini agar kita tidak bertindak sebarangan dalam memberi respon atas perlakuan negatif seseorang yang tidak kita kenali. Mana tahu individu tersebut dari golongan yang berbahaya, kita juga yang akan mendapat musibah. Dapatkan bantuan pihak polis atau mereka yang lebih berkemampuan dari kita. Berhati-hatilah selalu kerana malang itu tidak berbau..


p/s: Jenayah berleluasa; kepincangan dalam masyarakat yang harus diambil peduli oleh kita semua..

:: credits to resource; hmetro.com.my & Cayusa's photostream@flickr.com

5 comments:

@tune® said...

keganasan melanda

arin said...

nadine, akak dah ubah tapak blog ye..

Tie said...

Orang sekarang ni makin ganas. Selain dari kurangnya iman, ada kemungkinan kesilapan pemakanan kot.

@tune® said...

perlu ada sabar dalam hati untuk mengukuhkan keimanan

@tune® said...

nadine...

***nak address...nk anta walimatulurus....
email:ladyfugly@gmail.com

thanx ya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails