Tuesday 2 December 2008

:: the smiling Moon..

Cantik kan bulan malam ini..seolah-olah tersenyum di apit Musytari dan Kejora. Ketiga-tiganya berhimpun di dalam kawasan yang sama dan membentuk sebuah segitiga. Di Malaysia bulan kelihatan seperti ini, juga pemandangan yang serupa dapat dilihat oleh kami di Bangkok. Bukankah bumi cuma dikelilingi oleh bulan yang sama..? ; )

Walaupun ketiga-tiga objek ini dilihat seolah-olah hampir antara satu sama lain, tetapi dari segi hakikatnya tidak. Cahaya dari Bulan mengambil masa 1.3 saat untuk sampai ke mata kita. Cahaya dari Kejora (objek sebelah kiri) pula mengambil masa lebih kurang 8 minit untuk sampai ke bumi..manakala Musytari yang dilihat itu ialah keadaannya 48 minit terdahulu..

Subhanallah..memang indah langit dihiasi bulan, ditaburi bintang di malam hari..dan tak selalu kita dapat melihat pemandangan seperti ini. Syukurlah, kita diberi kesempatan olehNya..

credits to mr.shah@ falak-online.net & sodazaa.com for the info & images

2 comments:

Anonymous said...

fuh... hebat lah ko ni skrg Embeh... hehehe... bertulis-tulisan.. hehehe.. bagus2... keep it up... buat satu buku.. hehehe... ~kitty k8~

nadinezuharra said...

Anonymous-->thanx..kath yer..?emm,merangkak-rangkak je dlm dunia menulis ni..kalau siap buku..itu sudah baguss.. ;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails