Wednesday 17 December 2008

:: Popcorn pun ada yang berperisa b_bi..

Semalam ada membaca pesanan di bolehblog agar kita lebih berhati hati jika membeli phone cover yang diperbuat daripada kulit.

"Tolong berhati hati bila membeli phone cover kulit. Tolong check that cover carefully. Kalau nampak 3 titik segitiga di kulit itu. Jangan beli. Itu adalah kulit babi. One of my friend beli phone cover ni di Jalan Pasar. Selepas 2 hari memakainya baru dia perasan yang kulit di bahagian dalam phone cover tu ada 3 titik segitiga. Sahih lah ianya dari kulit babi. Beliau membelinya dengan harga RM18. Beliau cuba mencari phone cover lain di KL Sentral dan terkejut, bila jurujual itu menunjukkan phone cover jenis yang sama seperti beliau beli di Jalan Pasar."- etomyam

Emm, nampaknya di Malaysia yang agama rasminya Islam.. masih lagi kita tidak selamat dari unsur-unsur haram sebegini. Di manakah sensitiviti umat Islam di negara kita yang sewenang-wenangnya diperlekehkan oleh segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab..? Sesuatu perlu dilakukan. Produk-produk di mana status halal haramnya samar-samar seperti ini, harus dihalang dari tersebar luas di pasaran.

Baru-baru ini ada menerima email forward kisah seorang wanita Islam di negara kita. Beliau menyediakan spageti yang kuahnya diperbuat dari sos Prego yang dibeli dari sebuah pasaraya. Siap di masak dihidangkanlah kepada anak-anaknya. Masing-masing makan dengan penuh selera dan salah seorang anaknya turut memuji masakannya yang lebih enak dari biasa. Tetapi mereka ada juga perasan, dalam sos itu ada ketulan-ketulan kecil daging. Mungkin daging itu yang menambah kesedapan perisanya. Si ibu yang kehairanan ini pergilah memeriksa tin sos tersebut kerana setahunya, yang terdapat dalam sos itu hanya cendawan sahaja. Apabila dibelek-belek alangkah terkejutnya beliau apabila salah satu dari ingredients sos yang diimport dari USA itu tercatat minced pork. Habis termuntah mereka dibuatnya. Si ibu merasa berdosa dan amat menyesal kerana kesilapannya yang tidak berhati-hati semasa membeli mengakibatkan benda haram itu masuk ke dalam perut, dan menjadi darah daging..

Kesimpulan yang dapat dibuat di sini, walaupun sesetengah produk itu tidak diklasifikasikan sebagai non-halal, kita sendiri sebagai umat Islam perlu sentiasa berwaspada. Ringankanlah tangan memeriksa isi ramuan yang tercatat serta pastikanlah juga logo halalnya dari sumber yang sahih dan boleh dipercayai.

Seperti firman-Nya di dalam al Quran:

Katakanlah; "Tidak aku temukan dalam wahyu yang diturunkan kepadaku, sesuatu yang haram untuk memakannya, kecuali bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi, sebab semua itu adalah nista (kotor) atau binatang yang disembelih untuk selain Allah; maka barangsiapa kerana keadaan terpaksa dengan tidak menginginkannya lagi tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Rabb-mu Maha pengampun lagi Maha penyayang.
(Q.S. Al-An'aam: 145)

p/s: Aku sendiri pernah nyaris-nyaris terbeli popcorn berperisa bacon yang dijual di pawagam kota Bangkok. Tetapi di negara yang majoritinya non-Muslim ini, kita tidak boleh salahkan sesiapa selain dari diri kita sendiri.. moga senantiasa dilindungi olehNya..insyaAllah..

9 comments:

Anonymous said...

Sos Prego? Mcm fimiliar je bunyinya!!! Kena check ni. Silap2 saya pun ada termakan. Thanks for the info.

nadinezuharra said...

kebanyakan sos Prego yg ade di M'sia halal..tp maybe pasaraya ni jual Prego USA yg tak halal,dahtu tak diasingkan pula dr yang lain,maybe ade pengguna yg tak perasan..Mm,hati2 lah ye..

@tune® said...

thanx 4 d info..
takut da aku nih..
nauzubillah

@nu@r said...

POPCORN pun ade... huhu... nasib baik bukan hantu popcorn..

zamdotcom said...

kena berhati-hati kalo nk beli makanan ^^ kadang-kadang marah juga kat JAKIM ngan paper..
Bukannya apa..kadang2 bila JAKIM atau paper keluarkan berita pasal produk makanan yang tak halal ni diaorg tak cakap pulak nama produk tuh! geram tul.....


p/s: suke masakan emak ^^

syrup said...

singgah terus terbaca post ni..hehe..ye la prego tu mcm familiar.kat indon ni pon byk jenama tu..
moga2 kita semua terpelihara dari segala bahaya yg dtg disekeliling kita

KARKADEWA said...

owwh...
Prego mempunyai produk non-halal..??
ngeri sungguh...

Shemmi said...

Semalam...baru terrrrr"rasa" coklat bar Mars..(jilat sket)..mula2 was2..letak balik..check punyer check..katanya 'No Longer Halal'..psl ada 'Bak Ku Teh' (babi) sket..
makaihhh....yg dah terjilat td jgnlah jadi daging!Tak tau...

Nauzubillah...

Anonymous said...

Oh ya, sudah check. Saya pakai Campbell. Ada cap halal lagi tu. Lega... [Sigh]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails